Mijn oma

12 juli 2018 - Curaçao, Nederlandse Antillen

Mijn oma is 98 jaar. Toen zij 90 werd, was ik 23 en van de vier opa's en oma's waar ik mee begon, had ik alleen deze nog. Ik besloot een ochtend per week tijd vrij te maken en elke week een bakkie te gaan doen. Gewoon een uurtje verplicht op je kont zitten. Want wie weet hoe lang ze er nog zou zijn? Behalve een koekje en het dropje als je wegging, was er nog een bijkomend voordeel: mijn oma is namelijk prima gezelschap. En de leuke ooms en tantes die ik daar trof ook.

Het is zo'n oma die jou opbelt als ze je had verwacht maar je kwam niet langs. Die er graag piekfijn uitziet, en het niet leuk vindt dat je langskomt wanneer haar haar in de krullers zit. Ze is klein en grijs, verzamelt het liefst zo veel mogelijk visite, is altijd in je geïnteresseerd en heeft lang volgehouden dat ze alles nog zelf doet. Een echte, trotse oma.

Ik weet nog dat Marin een maand of twee was. Het was tijd voor de lunch en ik bracht haar naar de eetzaal. Dus in de rolstoel, een lachende Marin op schoot. We moesten van haar wel een extra rondje door de eetzaal rijden zodat ze zeker wist dat niemand haar gemist kon hebben. En oma lachen en zwaaien. De intocht van sinterklaas was er niets bij.

Toen ik vertelde dat we naar Curaçao gingen, vond ze dat niets. Drie jaar! Wie wordt er nou 101? We spraken af dat we in jaren zouden denken, want wij komen na elk jaar even terug naar Nederland. Maar ook een jaar bleek te lang.

Luuk & Norah: "Waar moeten alle ooms en tantes straks koffiedrinken?"

Ze heeft 2x mn buik zien groeien, de kinderen flesjes- en later handjes en kusjes gegeven. We hebben vorige week nog gezellig gekletst via Skype. En nu gaat ze dood. En zijn wij hier. Verdomme.

1. Esmee Hommes:
    13 juli 2018
    Wat erg san!! Nu je er pas net bent..heel veel sterkte xxx
  2. Gerrit:
    13 juli 2018
    Prachtig geschreven Sanne met op het einde ff slikken. Veel sterkte samen. Verdomme.
  3. Shirley Strikkers:
    Oh jemig dat is heftig.
    Heel veel sterkte.
  4. Sam:
    Jeetje! Heel veel sterkte!! 😘
  5. Ineke Oudhuis:
    13 juli 2018
    Lieve Sanne, wat mooi verwoord en wat heftig voor je. Héél veel sterkte van ons.
  6. Marlies:
    Oh San, gecondoleerd..
    Wat verdrietig dat jullie nu daar zijn en je hart en je verstand hier..
    Dan is afstand echt een kl*te ding..

Hoe mooi dat je de tijd die je hebt gehad met haar, genoten hebt, met elkaar.. pure rijkdom! Sterkte mop!! 😘
  7. Amber:
    Mooi verwoord lieve san ❤️
  8. Jolanda:
    13 juli 2018
    Mooie herinneringen, die zul je altijd bij je dragen, zodat je oma toch nog een beetje bij je is. Vreselijk dat je dan ineens zo ver weg zit. Heel veel sterkte San! ❤️
  9. Joyce en Tim:
    13 juli 2018
    Ach wat naar , maar wat heeft ze een mooie leeftijd bereikt !!!! .... ze vindt het goed zo waarschijnlijk geen zin meer om op jullie te wachten 😇..... sterkte voor jullie 🌹
  10. Manon:
    13 juli 2018
    Potverdorie wat is dit naar om te lezen....
    Jullie hebben veel mooie herinneringen gemaakt. Veel sterkte
  11. Peter:
    13 juli 2018
    Hoi Sanne ze heeft een prachtige leeftijd bereikt maar ff k..... dat jullie nu net weg zijn sterkte.
  12. Mandy:
    Sterkte San!!! Mooi verwoord 😘
  13. Karin:
    Lieve Sanne en Freek
    Wat mooi geschreven 😢
    En weet dat oma zeer gelukkig was met jullie bezoekjes, naar jullie uitkeek en zeer blij werd van de kleine ukken 😘
    Heel veel sterkte!
  14. Nanette:
    14 juli 2018
    Mooi stukje Sanne. Ja dat moet inderdaad heel machteloos voelen: oma kwijtraken zo kort na je vertrek. Heel veel sterkte met de verwerking. Nanette
  15. Anja:
    14 juli 2018
    Wat prachtig San, en wat mooi dat je dat gewoon gedaan hebt, en wij daar een graantje van hebben meegepikt! Love you xxx
  16. Brenda:
    15 juli 2018