Aan de slag

2 juli 2018

Freek hier. Nu de hele verhuizing erop zit, en familie Marchal in het resort zit te wachten op de sleutels van het huis, wordt het tijd om aan het werk te gaan in het Caribisch gebied. Ik ben nu 2 keer op de marinebasis geweest om kennis te maken en mij te melden bij de verschillende bureautjes die mij daar registreren. Vanaf morgen gaat het echt beginnen.

De afgelopen week heb ik geprobeerd ons eerst maar eens ‘mobiel te maken’, want zonder auto doe je hier helemaal niets (althans, je kunt wel fietsen langs de weg maar is relatief gevaarlijk, - en heet). Ik had vanuit Nederland al contact met wat mensen en waarempel – na aankomst op dag 3 en 4 hebben wij proefgereden en twee auto’s aangeschaft. Sanne rijdt sinds kort rond in een Hyundai Santa Fe en ik in een Mitsubishi Pajero 😃 Lekkere dikke auto’s die tegen een stootje kunnen.

Het kostte nog wel wat moeite de auto’s op naam en verzekerd te krijgen. Ze waarschuwen je er genoeg voor maar om mee te maken hoe de ‘instanties’ hier werken is toch een hele gewaarwording. Ik ben letterlijk een hele dag bezig geweest om tussen 3 kantoren op het eiland heen en weer te rijden, in een wachtkamer te zitten en onverrichter zaken weggestuurd te worden omdat het middagpauze was. Deze frustratie was het mij niet waard en toen ik leerde dat er op de basis een oude Antilliaan rondliep (“Benny”) die je dit soort werkjes uit handen kan nemen voor een paar tientjes, heb ik daar gretig gebruik van gemaakt. Wel even terug in de jaren ‘50 hier met al die loketjes, alles op uitgeprinte formulieren en rustig aan!

Nu vraag je je misschien af: wat voor werk gaat hij eigenlijk doen daar in de tropen? Het kan toch niet alleen maar vakantie zijn? Helaas mensen, hier gaat keihard gewerkt worden.
Hier in het Caribisch gebied werken zo’n 1100 man van Defensie op Curacao, Sint Maarten en Aruba. Er gebeurt heel veel, van drugsbestrijding tot orkaanhulpverlening (denk aan Irma) tot bijstand aan lokale politie. Die mensen worden aangestuurd door een generaal vanaf de ‘stafheuvel’ in Curacao, mijn werkplek. Ik werk dan ook als stafofficier Juridische Zaken, en doe eigenlijk alles waar een juridisch tintje aan zit. Een Nederlandse JAG, als dat meer tot de verbeelding spreekt. Alleen jammer dat ik niet met Major Sarah McKenzie samenwerk 😄 De functie is redelijk zwaar en je hebt grote verantwoording. Ik ben dan ook de enige jurist die in deze staf werkzaam is. Dat wordt een hele kluif, maar ik heb er heel veel zin in. Aan de slag!!

1. Anna:
    Lekker bezig Freekie! 👍👍
  2. Lennie:
    3 juli 2018
    Succes op je eerste dag Harm! Fijn om zo op de hoogte gehouden te worden! X
  3. Jaap Marchal:
    3 juli 2018
    Heb je dan ook zo'n staf? Net zoals die man die in december langskomt?
  4. Carolien:
    3 juli 2018
    Ik zie je al voor me Harm.. Veel succes met de eerste weken. Dat tempo pak je vanzelf op 😉
  5. Sharon:
    Succes Freek 💪🏼
  6. Anja:
    3 juli 2018
    Succes Freek, spannend hoor allemaal!
  7. Margriet Marchal:
    Leuk Freek. Veel succes!
  8. Ineke Oudhuis:
    Veel werkplezier Freek!
  9. Judith:
    Succes Freek! En heel veel plezier. X
  10. Neef Joost:
    3 juli 2018
    Nice Freek, goed geregeld.
  11. Marieke:
    3 juli 2018
    Heel veel succes op je nieuwe werkplek Freek. Spannend allemaal!
  12. Linda Janmaat:
    3 juli 2018
    Goed bezig Freek, meteen de lokale gebruiken overnemen en tientjes uitdelen 😎 Hopelijk heb je wel nog wat tijd om een beetje met de family rond te touren in jullie nieuwe carro's!;)
  13. Armand:
    4 juli 2018
    Je zou bijna vergeten dat je daar naar toe bent om te werken...
    Veel succes in functie, volgens mij komt dat helemaal in orde. En ik denk dat je snel genoeg zult wennen aan het lokale tempo van leven. Straks willen jullie niet eens meer terug...